خوردن سبزیجات واسه همه آدما  خوبه، ولی  منفعتهای اون واسه آدمایی که  قند خون بالایی دارن خیلی زیادتره. افراد گرفتار به دیابت باید بسیارهوشمندانه سبزیجات کم کربوهیدرات رو انتخاب کنن. خوردن این جور سبزیجات علاوه بر ایجاد احساس سیری دلیل افزایش دور کمر و قند خون شما نمی شه. سبزیجات غیر نشاسته ای یا کم کربوهیدرات پر از ویتامینا، مواد معدنی و فیبر هستن و بسیار کمی کالری دارن علاوه بر این واسه سلامت قلب مفیدن. بسیاری ازمحققین مصرف سبزیجات غیر نشاسته ای رو راهی واسه مقابله با بعضی سرطانها می دونن. راه هوشمندانه انتخاب سبزیجات رنگارنگه با این کار مواد مغذی لازم بدن شما تأمین می شه. بهترین سبزیجات کم کربوهیدرات رو در ادامه تقدیم حضورتون می کنیم.

اسفناج

این سبزی برگ پهن یکی از سبزیجات کم کربوهیدراتیه که اضافه کردن اون به رژیم دیابتی به دلیل داشتن فولات، بتاکاروتن، آهن و ویتامین K پیشنهاد می شه. واسه دریافت بیشترین مقدار ویتامین از شکلای جور واجور تازه اون یا فریز شده اون استفاده کنین. شما می تونین اسفناج بخار پز شده رو با سفیده تخم مرغ به شکل املت در وعده صبحونه بخورین یا اسفناج تازه رو در سالاد واسه وعده ناهار یا شام مصرف کنین.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی یکی دیگه از سوپر غذاها واسه افراد دیابتیه این غذا پر از ویتامین C هستش و منبع خوبی از ویتامین A، پتاسیم و فیبره. این سبزی رنگی دارای کالری و کربوهیدرات کمیه (تنها ۳۲ کالری تو یه فنجون گوجه فرنگی ). ماده مغذی لیکوپن که دلیل ایجاد رنگ قرمز در گوجه فرنگی می شه یکی از قدرتمندترین آنتی اکسیدانهاییه که می تونه از شما در برابر مریضی قلبی وسرطان پروستات مراقبت کنه. به ساندویچای خود برشهایی از گوجه فرنگی اضافه کنین وغذاهای خود رو با مقدار زیادی گوجه فرنگی رنده شده یا سس گوجه فرنگی بپزید. به بقیه سبزیجات یا غذاهای جفت و جور شده ازمرغ و گوشت گوجه فرنگی اضافه کنین.

بروکلی

اگه هنوز کلم بروکلی نخورده اید حتماً با خودتون قرار بذارین که اونو به رژیم غذایی دیابتی خود اضافه کنین. بروکلی مقدار کربوهیدارت کمی داره و پر از ویتامین A (بتاکاروتن) ، ویتامین Cو Dاست. هم اینکه شامل کلسیم ، فیبر و آهنه. حتماً از گلچهای سبز به هم پیوسته بروکلی که رنگ سبز تیره داره (نه رنگ زرد) بخرین. بعد از خرید بروکلی رو درمدت کوتاهی استفاده کنین شما می تونین از اون به شکل خام در شکلای جور واجور سالاد یا به شکل بخار پز درکنار غذاهای اصلی استفاده کنین.

خیار

خیار سبزی کم کربوهیدرات ترد و خنکیه که واسه افراد دیابتی انتخاب مناسبیه. یه فنجون خیار خرد شده کمتر از ۵ گرم کربوهیدرات داره. این سبزی خوشمزه شما رو سیر می کنه و قندخون شما رو بالا نمی بره. خیار پر از ویتامین K، پتاسیم و ویتامین C هستش. بیاد داشته باشین خیار نه فقط واسه سالاد بلکه به عنوان بخشی از رژیم غذایی دیابتی با شکلای جور واجور ساندویچا قابل مصرفه.

کلم

خوردن کلم راه بسیار ارزانی واسه تأمین ویتامینای C,K و آنتی اکسیدانهاییه که باید در رژیم غذایی یه فرد دیابتی باشه. کلم منبع خوبی از منگنز، فیبر و ویتامین B6ه. این سبزی کم کربوهیدرات در پاییز و اوایل زمستون در بازار فراوانه اما در بعضی کشورها از جمله کشور ما درهمه فصول پیدا میشه. حتماً بعد ازخرید اونو دریخچال نگهداری کنین وبا یه سلوفان روی اونو بپوشونین تا از هدر رفتن ویتامینای اون جلوگیری شه. از کلم به شکل خام در شکلای جور واجور سالادها و به شکل پخته در خیلی از غذاها و سوپا استفاده کنین.

کلم بروکسل

جوانه های کلم بروکسل هر چند زیاد معروف نیستن اما واسه رژیم دیابتی بسیار مناسب هستن. علاوه بر کم بودن مقدار کربوهیدرات موجود در اونا، این کلمای کوچیک پر از ویتامین C وA اسید فولیک و فیبر هستن و درست مانند کلم به عنوان یه سبزی چلیپایی کم کربوهیدرات می تونه درمقابله با بعضی سرطانها به درد بخور باشه . واسه پختن اون از مقداری روغن زیتون ، نمک ، فلفل و آبلیموی تازه استفاده کنین. شما می تونین اونا رو در فر در دمای ۴۵۰ درجه فارنهایت به مدت ۲۰ دقیقه کباب کنین.

گل کلم

یکی دیگه از سبزیجات کم کربوهیدرات از خونواده کلم ، گیاه گل کلمه که یه نعمت واسه رژیم غذایی دیابت حساب می شه. این سبزی قشنگتر پر از ویتامین C هستش. واقعا تنها یه وعده سروینگ از اون بیشتر از نیمی ازنیاز روزانه شما به ویتامین C رو تأمین می کنه. این سبزی شامل فیبر، کلسیم و آهنه . گل گلم به شکل جور واجور می تونه مصرف شه. به شکل خام یا پخته ، به شکل کباب شده یا بخار پز و حتی به شکل پوره در سوپها قابل استفاده س. کافیه اونو کمی بپزید تا نرم شه بعد در مخلوط کن ریخته و به شکل پوره به آب مرغ اضافه کنین وسایر مواد سوپ رو به اون اضافه کنین.

مارچوبه

تنها یه فنجون از این سبزی خوشمزه ۲۷ کالری انرژی واسه شما تولید می کنه و مقدار بسیار کمی کربوهیدرات حدود ۵ گرم داره. مارچوبه پر از ویتامین K وAه. واسه خرید دقت کنین از ساقه های محکم که برنگ سبز روشن هستن و سر فشرده ای دارن، بخرین. هر چی ساقه نازک تر باشه بهتره . قسمتای چوبی شده اونو با دست جدا کنین بعد اونو بخار پز کرده یا پخته یا کباب کنین.

منبع-http://diabetestma.org

منبع : hidoctor.ir

Categories:سلامتی
Published on :Posted on

Post your comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *