: افراد رژیمی گروه نون رو از برنامه خود حذف نکنن

افراد رژیمی گروه نون رو از برنامه خود حذف نکنن

کارشناسان تغذیه می گن آدمایی که به دنبال کاهش وزن و لاغر شدن هستن اصلا نباید گروه نون رو از برنامه غذایی خود حذف کنن چون با حذف این مواد دچار سوء تغذیه می شن.

مطمئنا حذف مواد نشاسته ای به خاص نون و برنج از برنامه غذایی با تصور کاهش وزن و لاغر شدن، به طور کامل باور اشتباهیه، طوری که حذف این مواد به درد بخور از برنامه غذایی باعث می شه شخص احساس گرسنگی همیشگی کنه و به خوردن تنقلات روی آورد، هم اینکه با در نظر گرفتن اینکه این مواد بسیار پرکالری، است شخص با خوردن این مواد احساس سیری نمی کنه پس باعث پرخوری شده و در نتیجه باعث چاقی می شه.
کارشناسان تغذیه می گن آدمایی که به دنبال کاهش وزن و لاغر شدن هستن اصلا نباید گروه نون رو از برنامه غذایی خود حذف کنن چون با حذف این مواد دچار سوء تغذیه می شن.
هم اینکه این کارشناسان فکر می کنن نونای سبوس دار باعث ثابت نگه داشتن قندخون در افراد می شه که نتیجه اون احساس سیری طولانی مدته و این از دچار شدن به چاقی و اضافه وزن پیشگیری می کنه. هم اینکه سبوس موجود در این نونا باعث تامین شدن بعضی از ویتامینا و مواد معدنی لازم بدنه که از سو تغذیه هم جلوگیری می کنن.
 البته نگفته نمونه که کیفیت نون به نوع آرد بستگی داره و در صنعت نون، آرد گندم به چهار روش جور واجور تولید و مصرف می شه. آرد کامل، آرد خبازی، آرد ستاره و آرد نول.
آرد کامل در جفت و جور نون سنگک و اجناس سبوسدار به کار میره و نوعیه که پوسته گندم در زمان آسیاب شدن از دانه جدا نمی شه و بالا ترین ارزش غذایی رو داره.
آرد خبازی که در نون لواش و تافتون به کار میره سبوس کمتری داشته و آرد ستاره که در جفت و جور بربری و نونای فانتزی مصرف می شه از نظر اندازه سبوس در مقام سوم قرار داره. آرد نول هم در جفت و جور شکلای جور واجور شیرینیا و کیک استفاده می شه و پایین ترین اندازه سبوس رو به خود اختصاص داده و ارزش تغذیه ای پایینی داره.
هم اینکه باید تأکید شه که با در نظر گرفتن اینکه تموم آردهای توزیعی در کشور بین ۱۵ تا ۲۰ درصد سبوس گیری می شه، بعضی تولیدکنندگان، آرد یا خمیر نون رو با اضافه کردن مقادیر مشخصی آرد سویا، پودر آب پنیر، سبوس و بعضی ویتامینا غنی می کنن تا علاوه بر جبران فقر غذایی نون از ایجاد سوء تغذیه، کم خونی، پوکی استخون و چیزای دیگه ای به جز اینا هم در جامعه جلوگیری شه.
در میان خونواده ها بسیار دیده می شه آدمایی که قصد لاغری دارن، واسه دوری از خوردن هله هوله از نونای خشک مغزدار، نون سوخاری، نونای خشکی که طعم زیره، شید و زنجفیل داره یا نون خشکی مثل نون اسکو که مانند لواش مسطحه، استفاده می کنن.
به این فکر که این نونا به جهت ترد و نازک بودن کالری کمتری داشته و از همه مهم تر جلوی اشت هاشون رو میگیره، اما واقعیت اینه که ۱۰۰ گرم نون خشک در مقایسه با ۱۰۰ گرم نون تازه کالری بیشتری داره. به چه دلیل؟ چون نون خشک شامل آرده، ولی نون تازه ترکیبی از آرد و آبه. از سویی نون خشک به دلیل کم حجم بودن به اندازه بیشتری خورده می شه.
موضوع دیگه اینکه مغزا و دانه هایی چون تخمه آفتابگردان، کنجد و شاهدانه که روی نونای خشک مغزدار قرار گرفته، بسیار پر روغن بوده و کالری هر گرم اون با کالری روغن معمولی و حیوونی برابری می کنه و چند برابر نونای معمولی چاق کننده است. در مورد نون سوخاری هم، این فرآورده شامل ترکیباتی چون آرد، روغن، شکر، شیرخشک و تخم مرغه و در مقایسه با شکلای جور واجور نونای حجیم پرکالری تره.
در آخر ذکر این نکته لازم انگار با وجود اینکه مصرف نون، برنج و بقیه مواد نشاسته ای در برنامه غذایی روزانه همه افراد لازمه اما اصلا نباید در مصرف این گروه غذایی زیاده روی کرد چون باعث زیاد شدن وزن و چاقی می شه.
حسین عبدالعزیزی، کارشناس بهداشت مواد غذایی

منبع :

جمع آوری به وسیله بخش مقالات پزشکی و بهداشتی سایت آکا
Categories:سلامتی
Published on :Posted on

Post your comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *