تحقیقات نشون میده، بعضی از افراد سیگاری می تونن از مواد غذایی استفاده کنن که خطرات و نتیجه های منفی سیگار کشیدن رو کم کنن. اما این نکته رو یادمون نره  هیچ نوع مواد غذایی موجود نیس که بتونه به طور کامل اثرات سیگار کشیدن رو نابود کنه یا نبود تاثیر اونو تحریک کنه.

نبض ما– سیگار کشیدن خطر دچار شدن به سرطان، بیماریای قلبی، دیابت نوع ۲، مشکلات چشم مانند آب مروارید، آرتریت روماتوئید، مشکلات دندون و سکته رو زیاد می کنه. نیکوتین ماده بسیار سمیه که واسه تموم اندامای بدن بسیار خطرناک بوده و آسیب جدی به فرد وارد می کنه. با وجود اون که بیشتر ادما از مضرات و خطرات بالای سیگار آگاهی دارن اما بازم به سیگار کشیدن ادامه داده و درصد کمی تصمیم به ترک سیگار دارن.

این مشکلات به خاطر این ایجاد می شه که مواد موجود در نیکوتین  سیگار می تونه به اندام شما آسیب برسونه و سطح مقاومت بدن شما رو در مقابل رادیکالای آزاد یعنی ترکیباتی که به DNA و بافت سلولی آسیب میرسونه،  رو کم می کنه. اگه در برابر مشکل ترک سیگار هستین بهتره مشاوره شده و با دکتر مشورت کنین.

چای سبز یا چای مشکی

کلا افراد سیگاری می تونن مواد غذایی مناسبی رو مصرف کرده و به ترک سیگار دست به کار شن. تحقیقات نشون داده  که در افراد سیگاری که به طور منظم چای سبز یا مشکی مصرف می کنن، احتمال دچار شدن به سرطان ریه تقریبا کم میشه.

فرضیه اینه که ممکنه به دلیل غلظت بالای چای  و ترکیب فیتوشیمیایی به نام فلاونوئید در چای ، این کار صورت  گیرد. فلاونوئیدها، دارای آنتی اکسیدان ها هستن و می تونن فعالیت رادیکالای آزاد رو کنترل کنن.

باید گفت که مصرف چای، تضمین  قطعی در حفاظت از سرطان ریه  نیس اما پیشنهاد می شه که سیگاریا، چای مشکی یا سبز رو در رژیم خود بذارن. انگور مشکی، تمشک و شکلات تلخ هم از منابع خوب آنتی اکسیدان هستن.

مواد غذایی شامل ویتامین C

 افراد سیگاری شاید نسبت به افراد غیرسیگاری، دچار کمبود ویتامین C  هستن، چون بدن اونا نیاز به مواد مغذی بیشتری واسه مقابله با رادیکالای آزاد داره. در واقع مردان بدون  در نظر گرفتن غذا نیازمند ۹۰ میلی گرم ویتامین C در روز هستن و زنان تقریبا ۷۵ میلی گرم نیاز دارن.

موسسه ملی سلامت میگه یه فرد سیگاری باید دست کم ۳۵ میلی گرم بیشتر از این پیشنهادا رو در روز مصرف کنه. نبود دریافت ویتامین C کافی می تونه خطر مریضی قلبی، بیماریای سرطان و چشم رو زیاد کنه.

افراد سیگاری باید مقدار خیلی از اجناس غنی از ویتامین C  رو در رژیم غذایی خود وارد کنن که  شامل مواد غذایی مانند گوجه فرنگی، شکلای جور واجور توتا مانند توت فرنگی، کیوی، فلفل و شکلای جور واجور میوه ها و مرکباته.

مواد غذایی شامل ویتامین E

افراد سیگاری باید ویتامین ای بیشتری مصرف کنن تا  کشش و کارکرد رگای خونی در بدن اونا بهتر شه. تحقیقات منتشر شده در بیولوژی رادیکال و پزشکی میگه که کمبود ویتامین ای  می تونه خطر دچار شدن به بیماریای قلبی رو زیاد کنه.

افراد سیگاری می تونن واسه دریافت ویتامین ای بیشتر، مکملای با دوز بالای ویتامین E مصرف کنن و یا مواد غذایی شامل ویتامین ای  رو در رژیم غذایی خود اضافه کنن.

بهترین گزینه واسه دریافت ویتامین E ، گندم و روغن گندمه.هم اینکه ،  آجیل، روغنای گیاهی مانند روغن زیتون، دانه های آفتابگردان، تخم مرغ و سبزیجات برگ هم غنی از ویتامین E هستن.

مصرف سبزیجات

مطالب در رابطه

لاغری سریع با رژیم دوکان فرانسوی

وقتی آنفولانزا داریم چی بخوریم؟

سبوس واسه لاغری خوبه؟

دستور رژیم غذایی اتکینز و نمونه رژیم

تحقیقات منتشر شده در مرکز سرطان نشون داده که بیشتر سبزیجات دارای اثردهی بالایی در کاهش خطرات مربوط به مصرف سیگار هستن. مصرف سبزیجات درافراد سیگاری باعث کاهش خطر  سرطان ریه می شه.

 سبزیجات، تنها منبع تغذیه طبیعی ایزوتیوسیاناتا هستن ، در تحقیقات آزمایشگاهی مشخص شده که این ترکیبات، از رشد و گسترش سلولای سرطانی جلوگیری می کنه.

سبزیجات هم اینکه دارای نوعای جورواجور آنتی اکسیدانایی هستن که می تونن واسه افراد سیگاری، ویتامین C، ویتامین E و کاروتنوئیدهایی مانند بتا کاروتن رو جفت و جور کنن. کلم، کلم بروکلی، گل کلم، قارچ وتربچه همه واسه خونواده گیاهی کرفس هستن. مصرف این مواد غذایی واسه افراد سیگاری پیشنهاد می شه.

خوراکیای ضد سیگار

ترک سیگار نیازمند قدرت زیاد، تعهد، اراده و عزم جدیه. ده ها روش واسه ترک سیگار هست، از رفتن به سفر و قرار نگرفتن در محیطای وسوسه انگیز واسه سیگار کشیدن گرفته تا مصرف قرصا و آدامسای نیکوتین و هیپنوتیزم تا درمان دارویی.

اما جالبه بدونین که یکی از مهم ترین و ارزشمندترین وسیله دوری  از مصرف سیگار، دقیقا همون چیزیه که همیشه در اختیار شما هستش، یعنی غذا. در این بخش چند نوع مواد غذایی رو که در ترک سیگار موثره، معرفی می کنیم.

یکی از مهمترین مواردی که موقع تلاش واسه نابود کردن و دوری از سرطانا باید  تو ذهن داشته باشین اینه که رژیم غذایی سخت لازم نیس. محروم کردن از غذاهای مورد علاقه، خود می تونه باعث بروز مشکلات دیگه و از بین رفتن تمرکز شما شه.

شما می تونین تقریبا همه نوع مواد غذایی استفاده کنین،اما  یادتون باشه که غذاهای خاص و نوشیدنیا به احتمال زیاد، باعث میل بیشتر شما به مصرف سیگار می شه. مثلا، گلوکز باعث تحریک ناحیه ای در مغز می شه که مسئولیت احساس لذت رو رو دوش داره و همین موضوع  می تونه میل شما رو به کشیدن سیگار زیاد کنه. پس تلاش کنین از غذاهایی که شامل مقدار زیادی قند هستن دوری کنین.

جنسینگ: تحقیقات نشون دادن که ریشه جنسینگ  دارای ماده ایه که  باعث آزاد شدن دوپامین عصبی می شه. پس مصرف جنسینگ می تونه سطح لذت شما از سیگار رو کم کنه.

شیر: براساس تحقیقات انجام شده میشه گفت که  افراد سیگاری که  قبل از سیگار کشیدن یه لیوان شیر می خورن، احساس لذت کمتری از مصرف سیگار داشته و مصرف شیر باعث کاهش خطرات بالای سیگار می شه.

آجیل: مصرف آجیل می تونه انرژی، پروتئین و مقدار زیادی مواد مغذی رو به شما  داده و هم اینکه باعث می شه فکر شما از مصرف سیگار منحرف شه.

مرکبات: پرتقال، لیمو و انار دارای ویتامین C  بالا هستن و افراد سیگاری نیازمند  ویتامین سی بالایی هستن. نوشیدن آب پرتقال و مصرف مواد غذایی شامل ویتامین C می تونه میل  کشیدن سیگار رو  کم کنه.

هم اینکه مواد غذایی که دارای شیرینی بالا نبوده و کم چرب هستن باعث کاهش میل به سیگار کشیدن می شن. بهتره افراد سیگاری تا می تونن میوه، مواد غذایی شامل ویتامینا، گندم، مواد غذایی کم شکر، هویج، کرفس، خیار، کدو سبز و بادمجان مصرف کنن.

در نظر داشته باشین که در هر حال سیگار عامل اصلی دچار شدن به شکلای جور واجور مریضی های خطرناک حساب شده و هیچ گزینه ای بهتر از ترک اون نیس. هر ساله افراد زیادی بر اثر بیماریای قلبی عروقی و شکلای جور واجور سرطان های به وجود اومده به وسیله مصرف سیگار فوت می کنن.

در همون لحظات اولیه ترک سیگار، بهترین اتفاقات ممکن واسه بدن شما ایجاد شده  و بدن روبه بهبودی میره. اگه شما از این تغییرات مثبت اطلاع پیدا کنین لحظه ای واسه ترک سیگار ، درنگ نمی کنین.

نبض ما– مترجم: مهناز ضحاکی

.

منبع : nabzema.ir

Categories:سلامتی
Published on :Posted on

Post your comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *