:  

بنیاد ملی خواب آمریکا که یه مؤسسه خیریه در ایالت ویرجینای آمریکاست، میگه واسه فهمیدن این که یه نفر چقدر باید بخوابه باید به سبک زندگی اون نگاه کرد. اما کلا میشه اعداد زیر رو پیشنهاد کرد:

 

 

نوزاد (تا ۳ ماه) :

 

در حالت ایده آل باید بین ۱۴ تا ۱۷ ساعت از هر شبونه روز رو بخوابه، هرچند ممکنه ۱۱ تا ۱۳ ساعت هم کافی باشه. بهتره خواب نوزاد بیشتر از ۱۹ ساعت نشه.

 

 

قنداقی ( ۴ تا ۱۱ ماه) :

 

اندازه پیشنهاد شده بین ۱۲ تا ۱۵ ساعته. در کمترین حالت ۱۰ ساعت. بعد از سه ماهگی، خواب اصلا نباید از ۱۸ ساعت بیشتر شه.

 

 

نوپا (تا ۲ ساله) :

 

عدد پیشنهادی بین ۱۱ تا ۱۴ ساعته، اما هر رقمی از ۹ تا ۱۶ ساعت قبول کردنیه.

 

 

پیش دبستانی (۳ تا ۵ سال) :

 

کارشناسان فکر می کنن ۱۰ تا ۱۳ ساعت خواب واسه این گروه سنی عالیه. کمتر از ۸ یا بیشتر از ۱۴ ساعت مناسب نیس.

 

 

مدرسه رو (۶ تا ۱۳ سال) :

 

پیشنهاد بنیاد خواب ملی آمریکا ۹ تا ۱۱ ساعت خواب در شبونه روزه. کمتر از ۷ یا بیشتر از ۱۲ ساعت خوب نیس.

 

 

نوجوون (۱۴ تا ۱۷ سال) :

 

خواب مناسب واسه این گروه ۸ تا ۱۰ ساعته. کمتر از ۷ و بیشتر از ۱۱ ساعت پیشنهاد نمی شه.

 

 

جوون (۱۸ تا ۲۵ سال) :

 

واسه این گروه ۷ تا ۹ ساعت خواب مناسبه. حد پایینی ۶ و حد بالایی ۱۱ ساعت پیشنهاد شده.

 

 

بزرگ سال (۲۶ تا ۶۴ سال) :

 

مثل گروه قبلی.

 

 

بازنشسته (۶۵ سال به بالا) :

 

در این سن ۷ یا ۸ ساعت خواب در شبونه روز مناسبه. خواب نباید از ۵ ساعت کمتر یا از ۹ ساعت بیشتر شه.

 

 

چیجوری بهتر بخوابیم ؟

 

کارشناسان بنیاد ملی خواب آمریکا واسه بهبود کیفیت خواب هم پیشنهادایی دارن. مهمترین این پیشنهادا اینه که خواب “در اولویت باشه”.

 

 

نکات دیگه این هاست :

 

– برنامه خواب ثابت داشته باشین، حتی آخر هفته ها

 

– قبل از خواب به کاری مشغول شید که واسه تون آرامش بخش باشه.

 

– هر روز ورزش/نرمش کنین.

 

– دما، صدا، و نور اتاق خواب رو به اندازه مطلوب تون نگه دارین.

 

– تشک و بالش راحت انتخاب کنین.

 

– از “خواب دزدها”، مثل الکل و کافئین، دوری کنین.

 

– قبل از خواب وسایل الکترونیکی رو خاموش کنین.

 

 

جفت و جور و تنظیم : مجله تکناز

.

منبع :

Categories:سلامتی
Published on :Posted on

Post your comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *